Chantal zwaait af in Brasschaat
Onze clubs zijn het kloppend hart van de Vlaamse golfgemeenschap. Elke dag staan honderden mensen (waaronder veel vrijwilligers) klaar om de golfer een mooie dag te bezorgen. Van het onthaal en de horeca tot de raad van bestuur. Allemaal spelen ze hun rol in het succesvol besturen van een golfclub.
Naast de E19 tussen Brecht en Merksem ligt de golfclub van Brasschaat. Een 9-holes golfbaan met een extra 9 kleinere holes, de “junior course”. Een club waar de voorbije jaren ontelbaar veel golfers de microbe te pakken kregen. Een club waar mensen met diverse achtergronden zich steeds welkom voelen. En die gemoedelijke sfeer is te danken aan afscheidnemend manager Chantal Rudduck. 25 jaar lang zette Chantal de lijnen uit - we blikken terug op haar rol als manager op de club en spreken ook met opvolger Kristof Van de Parre.
Chantal: “In 1992 ben ik de golfsport actief beginnen oppakken en werd ik al snel ladies captain op de club. Toen ik daarna club captain en uiteindelijk ook vrijwilliger werd in het bestuur sprak men mij aan voor de rol als manager. Brasschaat Open Golf bestond nog niet lang en werd nooit echt beheerd zoals het zou moeten. Ik begon dus van nul. In mijn kantoor stond een plant en een fichebak met 500 leden.
Als 9-holes club heb je geen al te groot team en is het takenpakket van een manager dan ook zeer divers. Je bent verantwoordelijk voor de wedstrijdkalender en wat er op en met de baan gebeurt. Je bent het aanspreekpunt voor de leden en je zorgt dat het volledige team goed kan werken. Op een kleinere club staat de manager dicht bij de leden en dat maakt het zo leuk. Maar ondertussen is er ook veel veranderd.”
De rol van een manager is enorm geëvolueerd.
Ook al haalde Chantal nog veel voldoening uit de managersrol en spreekt ze nog steeds over “haar” club. Er is wat heimwee naar de eenvoudige beginjaren op de club.
“De eerste paar jaar waren voor mij de leukste. Mijn takenpakket ziet er nu helemaal anders uit. De papierwinkel is immens geworden en je bent elke dag bezig met de nodige administratie. Vroeger stond ik vaker tussen mijn leden en dat geeft voor mij de meeste voldoening. Al weet ik nog dat we vroeger onze wedstrijdkaarten met de hand moest uitschrijven! Nu rollen die uit een geautomatiseerd systeem.”
“Ik wil benadrukken dat Golf Vlaanderen ons enorm goed bijstaat. Ik zat zelf enkele jaren in de raad van bestuur en schrok van het werk dat daar verzet wordt. Mensen onderschatten vaak hoe hard de federatie zich inzet voor haar clubs en hoe ze ons het leven makkelijker maken. Het team werkt aan sterk uiteenlopende dossiers en ze doen dat uitstekend.”
Een open club waar zowel golfers als niet-golfers welkom zijn
In haar 25 jaar als manager heeft Chantal altijd voor hetzelfde idee blijven strijden. Namelijk een club uitbouwen waar iedereen welkom is en er niemand ‘boven de wet’ staat.
“Op onze club starten heel wat nieuwe golfers en dat brengt een divers publiek met zich mee. Dat zorgt voor een leuke sfeer waar iedereen met iedereen spreekt. Als manager heb ik er altijd naar gestreefd om iedereen gelijk te behandelen. Ook al ken je die mensen persoonlijk, iedereen volgt dezelfde huisregels.”
“Door de laagdrempeligheid starten elk jaar veel nieuwe golfers. Maar die instroom is niet altijd zo vanzelfsprekend. Na 25 jaar blijft er nog een drempel bestaan voor niet-golfers om de parking op te rijden en het clubhuis binnen te stappen. Op opendeurdagen hebben we meer succes en zien we dat geïnteresseerden al sneller eens een kijkje komen nemen.”
Een goede manager weet goed te communiceren
Aan alles komt een einde. Zo gaf Chantal in oktober definitief de fakkel door aan Kristof van De Parre. Al enkele jaren lid maar toch relatief nieuw in de golfwereld.
“Kristof is iemand die goed met mensen overweg kan. Ik zocht iemand die het werk in dezelfde flow kon verder zetten en ik ben ervan overtuigd dat Kristof die kwaliteiten bezit. Communicatieve vaardigheden zijn belangrijk als manager.”
Kristof: “Ik heb 20 jaar met enorm veel plezier in de media gewerkt en onwijs mooie dingen kunnen doen. Een droomjob. Maar ook die job is veranderd en de mooiste jaren liggen achter mij. Toen Chantal me vroeg om het van haar over te nemen, leek me dat fantastisch. Voor mij het ideale moment om nog eens vol passie voor een nieuw project te gaan.”
“Dat communicatieve element is inderdaad belangrijk. Ik ben na vele jaren in de media wel getraind om met iedereen te kunnen praten. Dat zie ik als een voordeel. Ik merk dat de leden me steeds vaker weten te vinden en hun mening met me delen. Daarnaast maak ik er ook een punt van om wekelijks een update uit te sturen naar onze leden. Op een luchtige manier uiteraard en dat weet men te appreciëren.”
Hoe hij Chantal kan omschrijven?
“Een vat vol ervaring. Zij ìs de club geworden. Het is ongelooflijk straf dat er in de voorbije 25 jaar geen andere manager is geweest op deze club. Straffe prestatie!”