Thumbnail pagina

Oefen jouw golfspel effici?nter, nu het wetenschappelijk bewijs!

Het bovenstaande heet een ?praktijkgericht blokschema' en het is de methode waarmee veel van ons heel verschillende zaken aangeleerd hebben. Het blijkt ook eigenlijk hopeloos ineffectief en ineffici?nt.

Dr. Christine Carter is een klarinettiste en schreef haar doctoraat over deze methodiek voor het aanleren van muziek. Golf wordt nooit genoemd maar het onderzoek kan perfect overgebracht worden op de golfsport.

?De feiten zijn dat herhaalde informatie niet zo goed verwerkt wordt in vergelijking met nieuwe informatie,? stelt Dr. Carter. ?Daarnaast weten we ook allemaal dat constant herhalen een zekere vorm van verveling met zich mee brengt, deze verveling wil eigenlijk zeggen dat onze hersenen niet meer ge?ngageerd zijn.?

Daar tegenover staat een ?random oefenschema?, waarbij de hersenen zich steeds opnieuw moeten aanpassen. In muziek wil dat zeggen dat de leerling steeds moet overschakelen naar verschillende stukken en zich steeds opnieuw moet engageren. Voor golf betekent dit het te switchen tussen verschillende clubs nl. driver, dan een wedge en een ijzer 7. Het doel blijft om in je training een bepaald aantal shots te hebben uitgevoerd met een bepaalde club maar niet allemaal direct na elkaar, en laat dat nu ook zijn hoe golf gespeeld wordt.

Waarom is een ?random oefenschema? effici?nter? Als je terugkomt naar ??n taak nadat je een andere taak hebt uitgevoerd, moeten de hersenen zich aanpassen. Ze moeten zich opnieuw instellen om een nieuwe actie uit te voeren. Hierdoor zijn de hersenen actiever bezig, wat leidt tot een groter leervermogen.

De studie handelt niet over golf maar sport komt wel aan bod. Twee groepen baseball-spelers werden getest. De ene groep trainde in een ?blokschema? waarbij ze een reeks snelle ballen moesten slaan, een reeks boogballen gevolgd door een reeks effectballen, de andere groep trainde volgens het ?random oefenschema?. De resultaten waren spectaculair.

Na 12 trainingssessies, waarbij beide groepen evenveel ballen sloegen, scoorden de spelers die een ?random oefenschema? volgden 57% beter dan bij aanvang van de trainingen en van de spelers die volgens het ?blokschema? trainden slechts 25%. Het ?random schema? blijkt dus 2 keer zo effici?nt te zijn.

Hou hier dus rekening mee als je effici?nter wil oefenen en train de volgende keer meer 'random' in plaats van in blokschema. Gebruik dus veel verschillende clubs en wissel vaak tussen de clubs.

Ook VVG-coach George Mackechnie ziet wel wat in deze resultaten. Je kunt wel geloven dat je 13e shot met je ijzer 7 een goed shot was, maar dit is niet toepasbaar op een echte golfsituatie. Ook wanneer het over putten gaat ziet George een gelijkaardige trend nl., putten met 3 ballen.

De meeste golfers begeven zich naar de oefenputtinggreen met 3 balletjes? niet 2 ..niet 4? Ze gooien de 3 balletjes op de green en zoeken een hole uit op 5 ? 7 meter en putten de eerste bal. Wanneer deze kort en rechts is zullen ze de tweede bal iets harder en links spelen. Meestal is de derde bal de beste en de speler denkt van zichzelf ?good job?.

Maar er zijn toch enkele probleempjes met deze methodiek:

  • De speler oefent het ?lezen van de green? niet, gezien hij zich baseert op het resultaat van bal 1 en 2;
  • De speler oefent zijn afstandscontrole niet;
  • Als je drie kansen hebt op dezelfde putt dan zal de ?pre putting routine? verminderen omdat je concentratie lager ligt.

Beter en effici?nter zou zijn dat de golfer zich naar de green begeeft met slechts 1 balletje.

Zo zal er telkens de intentie zijn om de bal te putten zoals op de golfbaan, steeds van verschillende afstanden en verschillende plaatsen op de green. De speler zal ook steeds zijn 'pre putt routine' en het lezen van de green oefenen.

Veel golfplezier met deze tips!

artikel gebaseerd op golfdigest.com Sam Weinman 12/11/14